|
|
|
Informasjonsmøte med Råde kommune
10.9.2019 arrangerte Råde kommune et informasjonsmøte om
VA-utbyggingen på Oven.
Møtet startet med en kort innledning der kommunens folk fortalte hva som nå
er besluttet:
- Kommunen bygger en pumpestasjon ved Husebystranda; den skal være
ferdig i 2021.
- Kommunen vil legge rør for vann, kloakk og bredbåndsfiber under
fjorden fra Saltnes til den nye pumpestasjonen.
- Videre vil de legge rør i dalen vest for velet vårt (dvs vest for
hyttene i Husebystranda 5, 7, 9, 11 og 27) opp til
hovedveien og deretter langs veien til Helgerød og til slutt helt
opp til E6.
Etterpå var det anledning til å stille spørsmål, og følgende kom frem:
- Det er opp til den enkelte beboer/hytteeier hvordan de vil kople seg på
kommunens rør/pumpestasjon; følgende muligheter finnes:
- Hytteeier kan melde seg inn i enten Oven VA
eller Råde VA.
- Man kan selv leie inn en entreprenør til å gjøre jobben.
- De som har godkjent opplegg i dag (dvs tett tank), kan inntil
videre fortsette med det, men det kan senere komme påbud om
tilkopling til det kommunale tilbudet.
- Det vil koste ca 15.000 kr å kople seg til kommunens opplegg; i
tillegg vil det bli en årlig avgift basert på vannmåler.
- Kommunen vil ikke drifte annet enn det de selv lager. Opplegg
internt i velet må driftes av de som bygger det ut.
- På grunn av konkurransereglene har både Oven VA og Råde VA
anledning til å legge rør til sine medlemmer. Vi kan da risikere
parallelle rør noen steder. Kommunen anbefalte de to VA-tilbyderne å
samarbeide, men det ble påpekt fra salen at dette kan bli vanskelig
siden de to har valgt ulike tekniske løsninger.
- Både Oven VA og Råde VA vil tilby helårsløsninger.
- Kommunen vil legge bedbåndsfiber under fjorden til pumpestasjonen
og tomme fiberrør deretter. Både Oven VA og Råde VA vil tilby fiber
videre til sine medlemmer.
Referent: Dag Langmyhr
Sist oppdatert
30.5.2026
av red(a)svartskjar.net.
|