Informasjonsmøte med Råde kommune

10.9.2019 arrangerte Råde kommune et informasjonsmøte om VA-utbyggingen på Oven.

Møtet startet med en kort innledning der kommunens folk fortalte hva som nå er besluttet:

  • Kommunen bygger en pumpestasjon ved Husebystranda; den skal være ferdig i 2021.
  • Kommunen vil legge rør for vann, kloakk og bredbåndsfiber under fjorden fra Saltnes til den nye pumpestasjonen.
  • Videre vil de legge rør i dalen vest for velet vårt (dvs vest for hyttene i Husebystranda 5, 7, 9, 11 og 27) opp til hovedveien og deretter langs veien til Helgerød og til slutt helt opp til E6.
Etterpå var det anledning til å stille spørsmål, og følgende kom frem:
  • Det er opp til den enkelte beboer/hytteeier hvordan de vil kople seg på kommunens rør/pumpestasjon; følgende muligheter finnes:
    • Hytteeier kan melde seg inn i enten Oven VA eller Råde VA.
    • Man kan selv leie inn en entreprenør til å gjøre jobben.
    • De som har godkjent opplegg i dag (dvs tett tank), kan inntil videre fortsette med det, men det kan senere komme påbud om tilkopling til det kommunale tilbudet.
  • Det vil koste ca 15.000 kr å kople seg til kommunens opplegg; i tillegg vil det bli en årlig avgift basert på vannmåler.
  • Kommunen vil ikke drifte annet enn det de selv lager. Opplegg internt i velet må driftes av de som bygger det ut.
  • På grunn av konkurransereglene har både Oven VA og Råde VA anledning til å legge rør til sine medlemmer. Vi kan da risikere parallelle rør noen steder. Kommunen anbefalte de to VA-tilbyderne å samarbeide, men det ble påpekt fra salen at dette kan bli vanskelig siden de to har valgt ulike tekniske løsninger.
  • Både Oven VA og Råde VA vil tilby helårsløsninger.
  • Kommunen vil legge bedbåndsfiber under fjorden til pumpestasjonen og tomme fiberrør deretter. Både Oven VA og Råde VA vil tilby fiber videre til sine medlemmer.

Referent: Dag Langmyhr


Sist oppdatert 30.5.2026 av red(a)svartskjar.net.